SEO si continut duplicat

     Continutul duplicat a devenit o problema insemanata in SEO dupa februarie 2011, cand Google a lansat Panda. Si inainte de aceasta data, problema a existat, insa odata cu aparitia Panda, continutul original a capatat o greutate mult mai mare in contextul factorilor de cotatie SEO, penalizand mult mai grav continutul duplicat.

     Dar, ce inseamna continut duplicat?
duplicate content     Din punctul de vedere al Google, este considerat continut duplicat atunci cand acelasi continut sau continut foarte asemanator este gasit pe mai multe pagini, fie in cadrul aceluiasi website, fie in cadrul mai multor website-uri. Ar putea exista si motivatii legitime pentru existenta unor continuturi duplicat pe mai multe pagini – spre exemplu in cazul prezentarii produselor de franciza. Din punct de vedere SEO insa, acest lucru este considerat nociv, mai ales daca avem in vedere ca ultimele schimbari in algoritmii Google converg spre afisarea unor rezultate cat mai relevante ale cautarilor. In cazul in care, pentru anumite cuvinte cheie s-ar afisat cinci, zece sau mai multe continuturi similare, nu s-ar mai putea vorbi despre relevanta. Utilizarea aceluiasi website pentru mai mult decat un singur domeniu web, precum si o serie de practici SEO incorect implementate - de exemplu, link-uri cu acelasi text ancora pe mai multe website-uri, acelasi text utilizat ca descriere in comentarii, fórum-uri, etc - pot duce la aparitia unor situatii de continut duplicat.
     Principala intrebare care trebuie pusa in cazul in care se intentioneaza folosirea de continuturi duplicate este legata de motivatie. Daca se doreste utilizarea acestuia pentru un impact mai mare asupra publicului prin afisare agresiva sau daca se urmareste manipularea rezultatelor cautarilor, atunci este sigur ca penalitatile nu vor intrazia sa apara.

     Care ar fi solutiile pentru a evita aparitia accidentala a continuturilor duplicate?
     In primul rand, trebuie evitata neaparat postarea aceluiasi continut pe surse multiple. Textele originale, creative, sunt foarte apreciate de motoarele de cautare, deci este recomandabil ca, atunci cand se urmareste prezentarea de informatii asemanatoare in mai multe pagini web, sa gasim solutii de expunere diferite (folosirea de sinonime, realcatuirea textului, reformularea ideilor, etc). Chiar se poate apela la profesionisti in ale scrisului pentru a realiza aceste lucruri, in caz de lipsa de inspiratie.
     In al doilea rand, redirectionarea incorecta catre acelasi website va aduce in context, fara indoiala, problema despre care discutam. Web developer-ul are datoria de a utiliza corect optiunea 301 Redirect, precum si alte tehnici web adecvate. De asemenea, campaniile SEO trebuie corect efectuate, cu atentie deosebita asupra actiunilor de link-building, care au impact covarsitor asupra pozitionarii website-ului in cautari.

     Alte cateva modalitati de a evita aparitia situatiei de "duplicate content" pe langa cele mentionate mai sus, se refera la:
- Folosirea meta tag-ului “noindex” atunci cand trebuie afisat de mai multe ori un anume continut (gen reclama unui produs, serviciu, in cadrul unor francize, etc)
- Evitarea folosirii textelor mai lungi privind copyright-ul sau alte aspecte, afisate in subsolul paginilor web ale unui website. In acest caz, este indicata realizarea unei noi pagini web cu toate informatiile si atentionarile de acest gen, iar in subsolul fiecarei pagini se va plasa doar link-ul aferent.
- Evitarea folosiriii copy/paste in cadrul site-urilor afíliate.
- Folosirea rel=canonical. Este un link de relatie care informeaza spider-ii Google care versiune de continut este preferata. Pagina respectiva va fi considerata “parent page”, si in functie de aceasta se va trata continutul celorlate pagini identice.
- Folosirea ghilimelelor atunci cand se doreste introducerea unui citat

     Cum se rezolva problema in caz de continut duplicat?
1. Indepartarea continutului vizat ca neconform
2. Verificarea “Ghidului de bune practici Google” pentru a observa daca nu mai exista si alte incalcari ale acestuia
3. Daca website-ul nu a fost scos de tot din cautari, iar problema legata de continut a fost rezolvata, in timp, se va observa o imbunatatire a pozitionarii acestuia in cautari . rabdarea este insa imperativ necesara, cea mai scurta penalizare pornind de la trei luni, in cazul cel mai fericit.
4. Se poate adresa o cerere de reconsiderare catre Google, in cazul in care problema a fost rezolvata, prin intermediul Google Webmaster Tools.