Fisierul Sitemap

     sitemapEste un fisier XML care se include in cadrul fisierelor unui website si care contine o parte sau toate paginile ce se doresc a fi indexate de catre motoarele de cautare. Este vorba despre ceea ce dorim sa vada motoarele de cautare si, implicit sa afiseze vizitatorilor, si ceea ce nu dorim sa aratam. Este o modalitate prin care webmasterii pot aduce in fata, pot accentua, atuurile unui website si ascunde, daca se poate spune asftel, minus-urile acestuia.

     De aici a pornit o larga polemica in lumea SEO, legata de utilitatea folosirii fisierului Sitemap. Unii specialist considera ca , daca un website este bine optimizat, atunci realizarea unui sitemap este o munca inutila, deoarece, pe o navigatia facila, spider-ii motoarelor de cautare vor gasi, ca si vizitatorii, foarte usor culoarul de navigatie. Pe de alta parte, daca intra in discutie website-uri mai putin optimizate, care au probleme serioase legate de navigatie, fisierul Sitemap poate fi un adevarat colac de salvare pana la un punct.

     Eu spun ca folosirea fisierului Sitemap depinde de mai multi factori, dintre care, cel mai important ar fi cel referitor la domeniul de activitate. In conditiile in care exista o competitie acerba in domeniu, fisierul Sitemap intr-un website ar putea oferi informatii foarte valoroase competitorilor directi. Pentru ca da, fisierul Sitemap este public!

     Este important ca fisierul XML Sitemap sa fie folosit in mod corect si in concordanta si cu alte instructiuni cuprinse in cadrul altor fisiere ale website-ului. Daca, spre exemplu, in fisiereul, robots.txt exista o instructiune de evitare a unui fisier, iar in Sitemap, fisierul respective este inclus spre vizitare de catre crawler-I si indexare, mesajul catre motorul de cautare este evident contradictoriu, iar daca situatia se repeat in mai multe cazuri de acest gen, este foarte posibil ca fisierul Sitemap sa fie considerat necredibil si, in consecinta, ignorant. URL-urile noncanonice, ca si URL-urile paginilor de e-commerce cu securizare, URL-urile cu versiuni e-mail sau print ale paginilor web din cadrul website-ului, deci URL-urile inactivate prin fisierul Robots.txt sau prin meta robots noindex nu trebuie sa se regaseasca in fisierul XML Sitemap.

     Ca modalitate de implementare a fisierului XML Sitemap, pentru website-urile de mici dimensiuni, deci cu un numar redus de pagini web, se poate realiza manual acest fisier. Structura fiecarui URL din Sitemap trebuie arate in felul urmator:sitemap_code
     Pentru website-urile de mari dimensiuni, care contin sute sau chiar mii de pagini, este absolut necesara folosirea unui sistem de management al continutului. De obicei, aceste sisteme de management al continutului ofera posibilitatea generarii automate a fisierului Sitemap si postarea sa pe internet, toto in maniera automata. Trebuie insa verificat daca procesul autoamtizat tine seama si de URL-urile de care pomeneam mai sus, cele care nu trebuie incluse in fisierul XML Sitemap.

     Dupa realizarea fisierului Sitemap, acesta se trimite catre Webmaster Tools-ul motorului de cautare, spre a fi supus parcurgerii de catre crawler-i. Este modalitatea cea mai rapida de a obtine indexarea, cel mai adesea in cateva ore de la submitere. Mai exista si o alta posibilitate de a se ajunge la parcurgerea fisierului Sitemap. Se pune un link catre website-ul nostrum pe un alt site, déjà indexat. In momentul in care pagina respective este parcursa, spider-ii vor descoperi si link-ul nostru, si vor intra pe site. Totusi, recomandam prima varianta, deoarece aceasta din urma dureaza mai mult timp, chiar si o luna uneori, depinzand de frecventa de indexare a website-ului gazda.

     In final, ca recomandare de utilizare a fisierului Sitemap, se poate spune ca este necesara o analiza atenta a tuturor factorilor implicati, pentru a decide oportunitatea folosirii sale. Si, nu in ultimul rand, este necesar o atentie sporita in alcatuirea acestui fisier, pentru ca el sa fie intr-adevar folositor promovarii website-ului vizat.