URL static si URL dinamic in SEO

     URL inseamna Uniform Resource Locator si este acea adresa pe care o introducem in campul special destinat acestui lucru din cadrul unui browser, pentru a accesa o anumita pagina web. Asa cum o resedinta poate fi identificata dupa o adresa postal, tot astfel, o pagina web poate fi localizata in functie de URL-ul sau. URL-urile sunt de doua tipuri: statice si dinamice.

     URL STATIC

     URL-ul static este o adresa web care nu depinde de interogarea unei baze de date URL dinamic, URL staticsau de un server si care ramane aceeasi de fiecare data cand pagina respectiva se incarca. Este status-ul normal al unei pagini web care nu contine elemente interactive care au la baza datele gestionate de un administrator web. Este un URL care nu se schimba in functie de anumiti parametri URL.
     URL-urile statice au avantajul ca sunt mult mai usor intelese si retinute de catre utilizatori, sunt mult mai sugestive pentru ceea ce reprezinta continutul paginii afisate. Avand in vedere continutul explicit al unui URL static, este mult mai probabil ca utilizatorul va accesa acel link, pornind de la cuvintele continute in cadrul sau, care au sens pentru cautarea initiata. Un URL static poate fi foarte usor cautat in Google, introducand in caseta de cautare filetype:htm.
     URL-urile statice se preteaza destul de bine pentru website-urile mici, cu informatii care nu trebuie updatate permanent sau pentru care nu se intrevede o crestere a cantitatii de informatie in timp. Avand in vedere ca fiecare pagina cu URL static este de sine statatoare, in cazul in care ar fi necesara o actualizare permanenta, direct pe codul sursa, ar fi vorba de o activitate care consuma foarte, foarte mult timp. Uneori, in cazul in care cantitatea de informatie este foarte mare, ar putea fi chiar o misiune imposibila. Ma refer la cazul magazinelor online, forumuri, bloguri, etc. De asemenea, este nevoie de contributia unuia sau mai multor specialisti, care sa aiba grija sa nu altereze codul-sursa al paginii in procesul de updatare.

     URL DINAMIC

     Un URL dinamic este un URL rezultat din interogarea unei baze de date sau un URL rezultat din procesarea unui script. Url-ul dinamic difera radical de URL-ul static, inclusiv prin aparenta sa, care poate fi destul de complicate uneori. Continutul unei pagini web cu URL dynamic are asociat intotdeauna o baza de date.
     Din punct de vedere al functionalitatii, trebuie sa tinem seama ca URL-urile dinamice sunt cele care permit relationarea cu baze de date sau comenzi intermediate de un server. Web master-ii care se ocupa de acest tip de ineractiuni sunt capabili sa ofere mediului de afaceri si organizatiilor modalitati dintre cele mai diverse de a accesa baze de date sau elemente interactive stocate pe un server.
     Relationarea cu o baza de date are ca principal avantaj un management mult mai eficient al continutului unui website. In cazul in care vorbim despre website-uri la care se adauga sau se schimba mereu informatia, la magazine virtuale cu sute sau mii de produse, samd, este imperative necesar a se lucre cu URL-uri dinamice, respective cu baze de date. Timpul de prelucrare al continutului este mult mai scurt, desfasurandu-se prin intermediul programului de management al continutului, iar nevoia de specializare nu mai este asa de mare, aceste programe putand fi utilizate cu success si de cei mai putin initiati in web design sau software pentru web.
     Din punct de vedere SEO, URL-urile statice erau mult mai bine vazute decat cele dinamice. Ba chiar, unele motoare de cautare nici nu indexeaza URL-urile dinamice. De aici proneste necesitatea ca webmasterii sa gaseasca instrumente care sa permita rescrierea URL-urilor dinamice, astfel incat acestea sa devina “SEO friendly”. URL-urile statice par a fi, in mod obisnuit, mai bine cotate in SERPs si sunt si indexate mult mai repede decat URL-urile dinamice.
     Totusi, se pare ca cel putin pentru foarte popularul Google, aceasta filosofie legata de URL-urile dinamice s-a schimbat radical in ultimul timp. Atata timp cat un URL dinamic nu contine un numar neobisnuit de mare de parametric (mai mult de 5), nu mai este nevoie de rescierea URL-urilor pentru un ranking superior in Google. Apoi, fiecare URL dinamic nu poate fi decat unic, in conditiile in care asocierea parametrilor in baza de date se face automat si este unica, in vreme ce URL-urile statice se pot cofrunta si cu problema duplicarii continutului, cu mai buna sau in mai putina cunostinta de cauza.
     In conditiile in care, in ultima vreme, devine din ce in ce mai comod sa folosim bazele de date pentru managementul continutului, este deci binevenita initiative Google de a privi altfel URL-urile dinamice. Totusi, trebuie sa se tina seama si de celelalte motoare de cautare si de modul in care acestea trateaza chestiunea URL-urilor.